מניעת נפילות בגיל השלישי

נפילות בקרב מבוגרים בגיל השלישי הן אחת הבעיות הקשות שבגללן, לעיתים קרובות, צריכים להתמודד לא רק עם הטיפול בחבלה עצמה, אלא גם עם הסיבוכים והקשיים התפקודיים שלעיתים קרובות באים בעקבות הנפילות.

חשיבות פעילות פנאי ותעסוקה במרכז סיעודי

נפילות בקרב מבוגרים בגיל השלישי הן אחת הבעיות הקשות שבגללן, לעיתים קרובות, צריכים להתמודד לא רק עם הטיפול בחבלה עצמה, אלא גם עם הסיבוכים והקשיים התפקודיים שלעיתים קרובות באים בעקבות הנפילות.

חולי דמנציה נמצאים אף הם בסיכון גבוה לנפילות. שכיחות הנפילות אצל חולים אלה הוא כפול לעומת קשישים במצב קוגניטיבי תקין.

בעזרת שינויים קטנים באורח החיים והסביבה, ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לנפילה.

מהם גורמי הסיכון העיקריים לנפילות אצל קשישים?

  1. המצב הבריאותי של אדם: מחלות רבות בגיל השלישי משפיעות על יציבות האדם ועל שיווי משקלו. ישנן בעיות נוספות כגון ירידה בשמיעה, בראייה, בעיית מפרקים, אוסטיאופורוזיס, ואירועים מוחיים הגורמים לחולשה, אי יציבות וחוסר בטחון כללי בתנועה של האדם.
  2. תרופות: לתרופות רבות יש השפעה ישירה על שיווי המשקל ועל שינוי מהיר של לחץ הדם. שינוי טיפול תרופתי או חוסר איזון תרופתי עלולים לגרום לסחרחורת, חוסר יציבות  ואיבוד שליטה במרחב.
  3. התנאים הסביבתיים של הקשיש: ישנם שלל תנאים סביבתיים אשר עשויים להפוך את הסיכון לנפילה לגבוה הרבה יותר, החל מרהיטים שונים הפזורים בבית, מקלחת רטובה, חוטי חשמל וטלפון לא מסודרים, שטיחים ומדרגות, חוסר בתאורה ועוד…. 
    עם שינויים קלים ואביזרי עזר ניתן להפוך את הסביבה הקרובה של יקירינו לבטוחה יותר.

כיצד מונעים נפילות ומצמצמים את הסיכון לפגיעה?

ניתן למנוע את למזער את הנפילות בקרב בני הגיל השלישי באמצעות מספר אמצעים. העצה החשובה ביותר היא לגלות ערנות, לשים לב ולהקדים תרופה למכה. חשוב מאוד לשמור על אורח חיים בריא, לשמור על סביבה מוגנת ובטיחותית.


להלן מספר המלצות וטיפים שמומלץ ליישם בסביבה הביתית של האדם:

  • התקנת מאחזים בחדר רחצה גם במקלחון וגם ליד השירותים. יש להניח שטיח למניעת החלקה ולהקפיד לא לנעול את הדלת בזמן המקלחת.
  • העדפת מקלחון על אמבטיה ושימוש בכיסא פלסטיק לישיבה בזמן המקלחת.
  • העדפת סבון נוזלי על סבון מוצק שעלול להחליק וליפול.
  • ריהוט הבית חייב להיות יציב, מסודר ופנוי בכל המעברים.
  • התקנת מאחזי יד במקומות נקודתיים בבית שעשוי להיות בהם צורך.
  • התקנת מעקה בטיחות למיטה למניעת נפילה בזמן השינה.
  • להימנע משטיחים בבית או לדאוג להדביק ולהצמיד אותם לרצפה.
  • להוסיף תאורת חירום בזמן מעבר מחדר לחדר ולדאוג לגישה נוחה להדלקת האור במידת הצורך.
  • חדר מדרגות בבית ומחוצה לו חייב להיות עם מעקה בטיחות, תאורה מתאימה ונקי מחפצים העלולים להפריע.
_1422049

אורח חיים בריא מסייע רבות במניעת נפילות:

  1. פעילות גופנית – מומלץ לעסוק בפעילות גופנית באופן סדיר ומפוקח. פעילות גופנית מחזקת את כוח השרירים, את היציבות, ובנוסף, את ההרגשה הכללית ואת שיפור המצב רוח.
  2. תזונה – חשוב מאוד לשמור על תזונה נכונה ולהעניק לגוף את כל הרכיבים להם הוא נדרש. יש לאכול נכון תוך גיוון סוגי האוכל. יש להימנע מדילוג על ארוחות ולהקפיד על שתיית כמות מים מספקת.
  3. איזון תרופתי – חובה להתייעץ עם רופא על מנת שיוכל לאבחן את מצבו הבריאותי של האדם, ולאזן אותו מבחינה תרופתית. הרופא יוכל לחזות מאילו קשיים ותופעות לווי האדם עלול לסבול ובכך להתאים עבורו את התרופה המתאימה ביותר. חשוב להקפיד לקחת תרופות במועד המדויק לפי הוראות הרופא.
  4. בדיקות שגרתיות – מומלץ לבצע בדיקות שגרתיות עבור כל בעיה שעלולה לפגוע בתפקוד האדם כולל בדיקות שמיעה, ראייה, שיווי משקל ויכולת הליכה עצמית.

לצערנו, גם אם ננקוט בכל האמצעים ונישמע לכל ההוראות נוכל רק למזער את הסיכון לנפילה אך לא לבטלה לחלוטין. לכן, כדאי גם להכיר המלצות שונות שיעזרו במקרה של נפילה: 

לחצן מצוקה: אפשרות מוכרת ויעילה במיוחד היא לחצן מצוקה. כפתור שניתן ללחוץ עליו במקרה הצורך ולהזעיק עזרה. כיום יש מגוון רחב של פתרונות של לחצני מצוקה שונים בבית ויש לבחור את המתאים והיעיל ביותר עבור האדם.

טלפונים חשובים: מומלץ להכין רשימה של טלפונים בהישג יד כך שבמקרה של פגיעה או חלילה נפילה ניתן יהיה ליצור קשר עם האדם הקרוב אליו.

במקרה של נפילה: יש לקום באיטיות ובזהירות, לבדוק את רמת הפגיעה במידה ויש, וליצור קשר במיידי עם גורמי עזרה ומשפחה קרובה.

לסיכום, ישנן פעולות שניתן לבצע על מנת לצמצם את הסיכון לנפילות:
מודעות אישית למצב האישי של הקשיש היא חשובה ביותר. מבוגרים רבים מתביישים בקשיים ומסתירים את תחושותיהם, מפחדים לבקש עזרה ומסתירים את המצוקה. בני המשפחה והרופאים המטפלים צריכים להסביר להם על מצבם הנוכחי ומה עליהם לצפות בעתיד.

חיזוק הגוף – אמצעי חשוב נוסף הוא חיזוק הגוף וביצוע פעילות גופנית מותאמת ומבוקרת.

הערכות – כאשר האדם המבוגר מתחיל להתקשות בתנועה – יש לבצע הערכות של הסרת מכשולים, צמצום מפגעים, התקנת תאורה מתאימה, הזזת שטיחים והתקנת אביזרי בטיחות.

ניתן לשמור על האהובים שלנו על ידי נקיטת צעדים מקדימים ויעילים אשר יפחיתו את הסיכון לנפילות.

מאמרים נוספים:

בית אבות או להישאר בבית

פחות מהפן הכספי ויותר בפן האנושי יש איזה שהוא קושי להכניס את ההורה לבית אבות. מצד אחד יש את נושא הבדידות שאפילו אם יש מטפלת צמודה עדיין אין זה אומר שהיא ממלאה את הפן החברתי לו זקוקה האוכלוסייה בגיל הזהב. הילדים כבר עזבו את הבית, כל אחד נתון לשגרת חייו שלוקחת ממנו את רוב הזמן והביקורים הופכים לקצרים ולעיתים גם תכיפות הביקורים יורדת. מצד שני יש את בית האבות שמשום מה מרגיש להרבה אנשים כמו "נטישה" מה שמקשה עליהם את המעבר.

קרא עוד »

ההתלבטות בין הבית לסידור המוסדי

שנים של ניסיון לימדו את העוסקים בטיפול באוכלוסיה המבוגרת על הקשיים והלבטים המלווים את מי שעליו לקבל החלטה ולהביא לידי ביצוע מעבר של יקירו מבית לסידור מוסדי. מוסדות גדולים ומכובדים, דוגמת המרכז הגריאטרי "הדסים" מקיימים ועדת קבלה לפני כניסה. להפתעת בני המשפחה הם ישמעו לעיתים את איש הצוות אומר להם שאבא או אימא עדיין יכולים וצריכים להישאר בביתם, לרוב עם מטפל צמוד.

קרא עוד »

מחלות זקנה נפוצות

עם ההתבגרות יסבול כל אחד מאיתנו מירידה בתפקוד כל מערכות גופו. כולנו נחווה ירידה קוגנטיבית מסוימת שתשפיע ברמה כזו או אחרת על תפקודנו ביום יום עד כדי קושי בפעולות שיגרתיות ופשוטות לכאורה. משמעותה של ירידה קוגנטיבית היא ירידה ביכולת הריכוז, פגיעה בזיכרון ובהבנה וכפועל יוצא ירידה באיכות חייו של האדם.

קרא עוד »

מחלקת צלולים סיעודיים

מחלקת צלולים סיעודיים הינה מחלקה אשר מקבלת דיירים הזקוקים לעזרה סיעודית והשגחה רפואית 24/7 יחד עם זאת הם צלולים בדעתם . ייחודיות של מחלקה זו שהיא מאפשרת לדיירים להמשיך לנהל את חייהם בעצמאות מרבית כגון קבלת החלטות לבד, להשתתף בקבוצות פעילות שונות, להעביר זמן פנאי כרצונם ולהרגיש שהם עדיין עצמאים וממשיכים לתפקד לצד השגחה סיעודית ופיקוח רפואי.

קרא עוד »

שרות סוציאלי בהדסים

במרכז גריאטרי הדסים אנו שמים דגש מיוחד על רווחת הדייר. אחד השירותים החשובים שאנו מעניקים לדיירים שלנו הינו שירות סוציאלי, המקנה לכל דייר ובני משפחתו משענת ובטחון. השירות הסוציאלי שלנו מורכב מצוות ותיק של עובדות סוציאליות , אשר כל אחת מהן מלווה את המחלקות שלה ומהווה חוליה מקשרת בין צוות המחלקה, דיירים ומשפחותיהם.

קרא עוד »

אילו שירותים צריך לספק מרכז גריאטרי?

מרכז גריאטרי הינו בית אבות סיעודי המעניק שירותים נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי. בשונה מבית אבות רגיל, המעניק לדייריו חיי חברה פעילים, חוגים, סדנאות, מזון איכותי ושירותי רפואה בסיסיים, מרכז גריאטרי במסגרת בית אבות סיעודי מעניק לדייריו שירותים כבכל בית אבות רגיל בתוספת שירותי רפואה נרחבים לדיירים הזקוקים לטיפול סיעודי והשגחה צמודה.

קרא עוד »

שימו לב

המידע והתכנים המופיעים באתר ניתנים "כמות שהם" (AS IS) וללא אחריות מכל סוג שהוא. התכנים באתר אינם מהווים עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה. לא תהיה למשתמשים כל תביעה, דרישה או טענה, מכל סוג שהוא כלפי vtveria.people-leads.com ו/או בעליו של האתר ו/או כלפי צוות הכותבים, העורכים והיועצים המשתתפים בעריכתו.

דילוג לתוכן